KicsiBusz hová visz?

Ugye feltűnt már, hogy színes festésű elektromos kisbuszok járnak Akarattyán?

Aki nem látta őket élőben, találkozhatott velük a Facebookon, mert azonnal észrevettem az első példány érkezését, és tettem fel róla képet. Május elején volt is alkalmam beszélgetni a buszokat üzemeltető cég vezetőjével, de egészen mostanáig kellett várnom, hogy egy interjú erejéig leülhessünk beszélgetni. Miért? Meg akarta várni az akarattyai szolgáltatásuk hivatalos beindulását.

Szombat délben beszélgetünk dr. Koncz Áronnal, aki elhozta Akarattyára három elektromos kisbuszát, hogy felépítse itt a nekünk testre szabott szolgáltatását.

Azzal kezdtem a beszélgetésünket (nem véletlenül), hogy Akarattyán sokan főleg az árnyoldalát látják a turizmusnak, a sok ide érkező embernek. Nyári hétvégéken megtelik személyautókkal sok utcánk, és lehetetlenné válik a közlekedés. Minden létező és nem létező parkolóhely tele van.

Á: Éppen ez adta az apropóját a megjelenésünknek. Mi ezt a tevékenységet eredetileg a Budai Várban csináljuk. A Vár felfedezéséhez kínálunk környezetbarát személyszállítást. A városokban jól ismert “hop on – hop off” szolgáltatást nyújtjuk, de nem sok káros anyagot és rezgést kibocsátó, hangos és nagy dízelbuszokkal, hanem kisebb, csendes elektromosokkal A nagy buszok kitiltása után hirtelen nem volt feljutási lehetőségük azoknak, akik gyalog nem tudnak felmenni a Várba, az ő számukra indítottuk a járatainkat. A turizmus szempontjából fontos, hogy a nehezen mozgó és a kisgyerekes emberek is el tudjanak jutni mindenhova, és a turizmus pedig az egész gazdaság számára fontos, hiszen exporttevékenység, ami sok bevételt termel és sok embernek ad munkalehetőséget.  Adóbevételt jelent az önkormányzatnak és az államnak, amiből meg tudnak valósítani fejlesztéseket. A COVID kapcsán megtanulhattuk, hogy mennyi kiesést és problémát okoz a turizmus elmaradása.

A turizmus egyértelmű gazdasági haszna mellett óhatatlanul megjelennek az árnyoldalai a jó helyeken, ahova sokan akarnak menni. Ebben látom az új technológiák adta fantasztikus lehetőséget: már vannak olyan járművek, amikkel az adott helyen teljesen környezetbarát módon lehet turisztikai szolgáltatásokat nyújtani.

Én Visegrádon nőttem fel. Az is hasonló adottságú település, nagyon sokan szeretik látogatni, de vigyázni kell a természetre és az épített környezetre. Azt gondolom, hogy ez a fajta közlekedési rendszer (mert ezt rendszerben érdemes csinálni) segít a problémák megoldásában, sőt meg is szüntetheti azokat.

Úgy látom, hogy vannak érdeklődők és utasok itt, Akarattyán is.

Á: Még éppen csak beindulóban vagyunk, napra pontosan egy hete indultunk. Nem akarunk robbanásszerű dolgot csinálni, hanem szép folyamatosan akarunk beépülni a település szövetébe. Az értékesítést és a tájékoztatást is úgy csináljuk, hogy ne legyen zavaró. Az a célunk, hogy mindenki nyerjen ezen a szolgáltatáson, hogy a település és a turisták is jól járjanak, és mi is tudjunk pénzt keresni. Azt már látom, hogy ez utóbbi nem idén lesz, de ez nem baj, mert nem arra készültünk, hogy két hónap alatt megváltjuk a világot. Megnézzük, hogy ez beilleszthető és szerethető-e. Ha igen, akkor szeretnénk hosszú távon csinálni.

Elég sok új kapacitást hoztatok a néhány éve meglévő önkormányzati kisbusz mellé, ami délután a strandról hozza fel az embereket

Á: Mi három 14 személyes buszt hoztunk egyelőre. Sajnos, vagy hála Istennek, van még tartalék, mert Budapesten van több buszunk, és ott sajnos még állunk a COVID miatt.

Ide ezeket a kicsi, szerethető járműveket hoztuk, nem véletlen, hogy mosoly van az elejükre festve. Barátságos, kedves szolgáltatást akarunk nyújtani, és mi is próbálunk azok lenni.

Szeretnénk, hogy minél többen tudomást szerezzenek rólunk. Nagyon örülünk a Nekem a Balatonnal való együttműködésnek, mert a filozófiánk és a szemléletünk nagyon hasonló. Szeretnénk megmutatni Akarattyát minél több embernek, de anélkül, hogy zavarók lennénk. Az együttműködéssel ezt próbáljuk jó mederben tartani.

Most indultunk, és most mérjük fel az igényeket. Van már egy fixen bevezetett szolgáltatásunk, a strandjárat (Napfény parkoló – Bercsényi és Lidó strandok és vissza). Azt akarjuk sugallni, hogy a parkolóban tegyék le az emberek az autót, és már csak környezetbarát módon közlekedjenek Akarattyán belül. Nem versenyezni szeretnénk az önkormányzati kisbusszal, nem kell egymás elől elvennünk az utasokat.

A másik bevezetett szolgáltatásunk a Panoráma-túra, ami szintén a Napfény parkolóból indul, és a Kisfaludy sétány és a kilátó közelébe (oda nem behajtva) viszi el az utasokat, akik ott sétálhatnak, élvezhetik a kilátást. Utána onnan visszajövünk, és megmutatjuk az origót, a kiindulási pontot, az eredeti kisboltot, mert a vendégeink zömét az is érdekli. Útba tudunk ejteni egy kilátót, ahova busszal ki tudunk menni. Ott megmutatjuk a kevésbé ismert, de szintén gyönyörű gáspártelepi magasparti panorámát. Itt élik meg a WOW-élményt, és értik meg Akarattya lényegét. Ugyanakkor nem szeretnénk ott nagy forgalmat generálni, sok embert odavinni.

Akarattyán ez a nagy parkoló az a hely, ami elbírja a sok embert, anélkül, hogy az itt élőket és itt nyaralókat kifejezetten zavarná. Ezért ide akarjuk koncentrálni a tevékenységünket.

Vajon lesz majd akkora tömeg egy júliusi hétvégén, hogy ez a parkoló is kevés lesz?

Á: El tudom képzelni. Ha ez bekövetkezne, arra van javaslatom. Egy közlekedési rendszerről van szó, amit mintaprojektnek szánok. Ezt már régen tervezem, csak eddig nem volt szabad kapacitásom, hogy megvalósítsam. Nem csak Budán, nem csak Visegrádon és nem csak Akarattyán vannak ilyen problémák, hanem még sok települést fel tudnék sorolni a Balaton mellett, ahol hasonló a helyzet. Ha a település vezetése, a döntéshozók ebben egyetértenek, akkor nagyon kis ráfordítással nagyon látványos eredményeket lehet elérni. Ha egy megfelelő helyen (a település szélén) kijelölnek egy nagy befogadóképességű parkolót, és onnan elektromos kisbuszokkal hordják be az embereket, akkor el lehet kerülni, hogy egyáltalán bejöjjön nagy mennyiségű autó a településre. Ezt tisztán üzleti alapon vagy az önkormányzat által is meg lehet valósítani. Ebből mindenki profitál, az önkormányzat akár csak azzal, hogy bérbe adja a területet, sőt a látogató is, aki nem azzal tölti az idejét, hogy parkolót keres. Ez lehet egy kulturált XXI. századi szolgáltatás: lerakja az autóját, felül egy elektromos kisbuszra, pár percen belül a strand főbejáratánál, vagy a település központjában, vagy a keresett attrakciónál van. Nincs idegeskedés, nincs környezetszennyezés, nincs zavarás.

Nagyon bízom benne, hogy kialakul egy együttműködés, aminek keretében ezt meg tudjuk mutatni, és ami egyben büszkesége is lenne Akarattyának, hogy a balatoni települések közül elsőként vágott bele ebbe.

Nekünk van egy sajátos helyzetünk, Akarattya az a hely, ahova leginkább jönnek egy napra az emberek.

Á: Úgy gondolom, hogy a Budapestről érkezők mellett július közepétől megjelennek majd a közelben nyaralók is, akiknek nem itt van a szállásuk, de meglátogatják Akarattyát, és meg akarják nézni a Nekem a Balatont is.

Nekik akarunk plusz programot biztosítani. Az előbb említett két fix termékünk mellett, azt nyújtjuk, amit a vendég szeretne. Egyedi megállapodás alapján akár egészen különleges kéréseknek is eleget tudunk tenni. Egy példa: csajági általános iskolások voltak itt a ballagás előtti napon, észrevettek, megrohantak, és egy egész negyedikes osztály, akik éppen búcsúztak a tanító nénitől, nagyon boldogok voltak, hogy vittem őket egy kört, énekeltek a buszon. Ennek folyományaként jönnek majd Csajágról az Erzsébet-táborból. Ők azt kérték, hogy menjünk ki eléjük a vonathoz, vigyük le őket a strandra, majd vissza.

Őszintén mondhatom, ha gyerek van a kisbuszon, akkor mi boldogok vagyunk, mert ők élvezik, mosolyognak, és nem mellékesen rábeszélik a szüleiket, hogy jöjjenek családilag is.

Egy panzióból felhívott egy 6-8 fős társaság (szintén gyerekekkel), hogy ajánljak nekik valamit. Mentünk egy 1-1,5 órás kört, megmutattam nekik, amit már ismerek Akarattyából. Annyira tetszett, hogy másnap még egyszer mentünk.

Ha egy társaság este nem akar autóval (autókkal) eljönni a csücsökbe, akkor elmegyünk értük, elhozzuk őket, és utána vissza is visszük. (Ha ez még emberi időben van, mert az én kollégáimnak is kell pihenniük.)

Vannak még terveink, egyéb élményprogramokat is akarunk kínálni a vendégeknek. Az első ilyen program az elektromos hajó lesz: sétahajózás, naplemente, privát fürdőzés. Odavisszük a kisbusszal a kikötőbe, és vissza is hozzuk őket. Mindezt a megfizethető kategóriában. Tervezünk nagycsoportos naplementés hajóutat is. Úgy gondolom, hogy erre lesz igény. Ezen a hétvégén szeretnénk ezt lefixálni, hogy tudjuk ajánlani. És dolgozunk még más programokon is (mindig KicsiBusz-transzferrel, hogy ne kocsival menjenek).

Tehát most Akarattya mellett Kenesének az innenső vége van az ajánlatok között?

Á: A Napfény parkoló 5 kilométeres körzetében tudunk szolgáltatni. Ebben benne van Kenese közeli része (Marina Port kikötő és szálloda), és a másik irányban Balatonvilágos túlsó vége, ahova a Hedon sörözőbe vittünk már csoportot. A Club Aligában vannak mostanában rendezvények, oda is biztosítunk transzfert.

Modellértékű szolgáltatást szeretnénk Akarattyán megvalósítani. Úgy gondolom, hogy a turizmusnak fenntarthatónak kell lennie, és jelentős bevételeket kell termelnie a település számára is (adók, díjak).

Nem csak a turistákat várjuk, hanem az Akarattyán élőket is. Akinek akarattyai lakcímkártyája van, 50% kedvezményt kap.

A szórólapunkon megtalálható telefonszámon minden információt meg tudunk adni, és az új Nekem a Balaton előtt itt vagyunk minden nap 10 és 22 óra között. Itt is lehet időpontokat megbeszélni, szolgáltatásokat foglalni. Ide keresünk még turisztikai információs munkatársat, lehetőleg akarattyai helyismerettel.

Ha igény lesz rá, tudjuk még bővíteni a buszparkunkat. Eddig környékbeli sofőrökkel meg tudtuk oldani a buszok vezetését, de újabb buszok esetén szükségünk lesz még továbbiakra is.

Köszönöm a beszélgetést, és érdeklődve várom az újabb programajánlatokat.

Á: Én is köszönöm, és mindenkit várunk szeretettel!

Nagyon bízom benne, hogy idővel megtanulja sok idelátogató ember, hogy nem érdemes a partra autóval lemenni, mert ott könnyen beszorulhat. Az önkormányzati kisbusz mellé most érkezett sok újabb kapacitás, amivel a egész nap lehet a parkoló és a Bercsényi strand és a Lidó között oda-vissza utazni. Talán egyszer majd a többi strand is bekerül az ajánlatok közé.

A Kisfaludy sétány közelében sincs elegendő parkolóhely (az elmúlt hétvégén már minden megtelt, és a Brassó utcába is beállt hét autó a behajtani tilos tábla mögé). Jó lenne, ha oda is minél többen az autójuk nélkül mennének! Ehhez még sok-sok emberhez kell eljutnia ennek az információnak.

Én határozottan úgy gondolom, hogy a sok látogató nagyon jó lehetőség, és nekünk az a feladatunk, hogy kihozzuk Akarattya számára a legtöbbet és legjobbat ebből a lehetőségből. Ehhez sok minden kell, és egy jól átgondolt közlekedési rendszer elengedhetetlen. Remélem, hogy annak egy elemével ismerkedünk most …

Kerékfy Pál

További információt, árakat meg lehet tudni a “KicsiBusz Balaton” Facebook-oldalán, és a +36-30-313-0622 telefonszámon, valamint a csücsökben a standjuknál.

Kiegészítés:

10 Nap Strand (aug. 25-29.) Club Aliga

A Nekem a Balaton Csücsök és a Club Aliga Dózsa György úti főbejárata között az alábbi menetrend szerint:

Odaút: 15:00 és 20:00 óra között, indulás 30 percenként

Visszaút: 00:00 és 02:30 óra között, indulás 30 percenként

A menetjegy ára 1000 Ft/fő irányonként, a menetidő kb. 10 perc.

A férőhelyek száma korlátozott, ezért érdemes előre lefoglalni a helyet a +36303130622 telefonszámon.

Privát transzfer (legalább hatfős csoportoknak) a Club Aliga 10 km-es körzetéből rendelhető a fenti számon.

KicsiBusz hová visz?” bejegyzéshez egy hozzászólás